Puhelinmarkkinointi yrityksille – Miten varautua puhelinmarkkinoinnin sudenkuoppiin?

Artikkeli perustuu asianajaja Risto Tuorin keväällä 2013 yrittäjille pitämään esitykseen ja sen materiaaleihin.

Sähköiset markkinointivälineet
  • PuhelinEdellyttää vastaanottajalta linjan avausta.
    • Puhelinsalaisuus on perusoikeus.
    • Toistuva ja häiritsevä soittelu on kotirauharikos.
  • Sähköposti Edellyttää vastaanottajalta viestin avaamista.
    • Kirjesalaisuuden suoja.
    • Virushyökkäysten vaara.
  • Internet-sivustot – Edellyttävät sivuston avaamista.
    • Julkista tietoa, ellei erityisesti salattu.
    • Verkkohyökkäysten vaara.
Puhelinmarkkinointi yrityksille
  • Puhelimitse tapahtuva tavaroiden ja palveluiden tarjonta on sinänsä laillista ja joskus tarpeellistakin.
  • Puhelinkeskustelun perusteella voi syntyä pätevä sopimus. On kuitenkin syytä muistaa, että näyttövelvollisuus on sopimukseen vetoavalla. Näytöksi kelpaavat esimerkiksi todistaja, nauhoitus tai tilausvahvistus.
  • Yrityksillä ei ole samaa peruutusoikeutta kuin kuluttajilla.
  • Rahanpesuyrityksistä on tehtävä ilmoitus poliisille: rahanpesu.krp@poliisi.fi
Yleisen tason keinot
  • ”Yrittäjänsuojalaki” pienyrittäjille.
  • Markkinoinnin yleinen sääntely.
  • Viestintärauhan rikkominen tullut rangaistavaksi (HE 19/2013): Koskee vain soittoja ja viestejä häirintätarkoituksessa.
  • Poliisi.
  • ”Puskaradio” – kerro kavereille!
Yrittäjäjärjestön tuki
  • www.yrittäjät.fi 3.4.2013: Aiheettomia tai vanhentuneita saatavia ei tarvitse maksaa.
  • Suomen Yrittäjien valtakunnallinen neuvontapalvelu 09 229 221.
  • Oikeustoimiin on syytä ryhtyä laajoissa huijausyrityksissä.
  • Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo perintätoimistoja, ilmoitukset: kirjaamo.etela@avi.fi
Yrittäjän omat keinot
  • Älä koskaan tilaa mitään puhelimitse!
  • Jos kuitenkin tilaat, niin:
      • selvitä tarkasti hinta ja muut sopimusehdot,
      • pyydä kirjallinen tarjous tai tilausvahvistus,
      • merkitse muistiin soittajan nimi ja sovitut asiat,
      • säilytä tarjous ja tilausvahvistus,
      • reklamoi heti, jos tilausvahvistus ei vastaa sovittua.
  • Tarkista kaikki tulevat laskut.
  • Reklamoi välittömästi aiheettomista laskuista ja maksumuistutuksista.
  • Älä palauta laskuja vaan säilytä ne näyttönä.
  • Perintätoimiston periessä aiheetonta tai epäselvää saatavaa ilmoita sen olevan riitainen.
  • Aiheettomaankin perintään on syytä vastata.
Rikosilmoitus?
  • Petos: Tahallinen erehdyttäminen taloudellisen edun saamiseksi. KKO 2003:88: ”ostaja ei saanut sellaista (atk-)ohjelmaa, minkä hän oli luullut markkinoinnin perusteella ostavansa.”
  • Markkinointirikos: ”antaa … merkityksellisiä totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja”
  • Kilpailumenettelyrikos: ”elinkeinotoiminnassa käyttää … totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa ilmaisua ja siten aiheuttaa toiselle elinkeinonharjoittajalle vahinkoa”
Milloin tarvitaan asianajajaa?
  • Jos aiheettoman saatavan perintä jatkuu reklamoinnista huolimatta.
  • Jos on aihetta epäillä huijausyritystä.
  • Jos perintä on vireillä tuomioistuimessa (haaste).
Mitä oikeusapu maksaa?
  • Yrittäjäjärjestön puhelinneuvonta on ilmaista.
  • Asianajajan neuvottelu ja kirje vastapuolelle 200 – 500 €.
  • Asianajo käräjäoikeudessa, pääkäsittely, alk. n. 1500 €.
  • Hävinnyt osapuoli yleensä maksaa voittajan kulut.
  • Oikeusturvavakuutukset?
    • Omavastuu yritykselle yleensä 15 %, väh. 500 €.
    • Etuja voidaan rajoittaa jutun intressin perusteella.
    • Ei yleensä kata vastapuolen kuluja.
Sudenkuoppia
  • Ei lueta tarjousta tai tilausvahvistusta.
  • Luetaan vasta, kun saatu maksuhuomautus tai kerran maksettu ja tulee seuraava lasku.
  • Irtisanotaan sopimus, jota ei ole koskaan pätevästi tehty.
  • Lähdetään soitellen sotaan, joka hävitään.

Annamme mielellämme lisätietoa aiheesta. Ota yhteyttä sähköpostitse, puhelimitse tai sovi tapaamisesta. Asianajotoimisto ACTAS Oy:n lakimiehet palvelevat Tampereella, Sastamalassa, Valkeakoskella ja Lempäälän Ideaparkissa.